Tijd is geld. Daarom wil iedere onderneming graag tijd besparen. Die tijd kan namelijk besteed worden aan andere taken, waardoor je een stuk efficiënter kunt werken. Een van de manieren om een hoop tijd te besparen is door te automatiseren. Er zijn veel zaken die je snel en gemakkelijk kunt automatiseren in je bedrijf. Benieuwd? Lees dan vooral verder.
Taken die vaak herhaald worden
Een van de eerste zaken om naar te kijken om te automatiseren, zijn zaken die heel vaak herhaald worden. Wat wordt er bijvoorbeeld elke dag of elke week gedaan? Is het een standaardtaak? Dan is de kans groot dat deze snel geautomatiseerd kan worden. Denk hierbij aan het versturen van facturen, het maken van afspraken en het posten van berichten op social media of op een website.
Bij de automatische facturering worden alle uren, materialen etc. rechtstreeks doorbelast op de factuur. Het is hierbij ook mogelijk om automatisch aanmaningen te sturen. Wil je meer over automatische, en andere vormen van, facturering lezen? Neem dan eens een kijkje op de website: https://www.afas.nl/productspecificatie/projecten-facturering.
Zaken waar vaak fouten in worden gemaakt
Het is ook slim om processen te automatiseren waar er sprake is van een groot risico is op menselijke fouten. Denk hierbij aan het invullen van grote bestanden vol data en veel getallen. Door automatisering wordt de kans een stuk kleiner dat er hier fouten in worden gemaakt, wat voordelig kan uitpakken voor de efficiëntie van je bedrijf.
Voorbeelden van mogelijkheden
Er zijn dus een groot aantal mogelijkheden en kansen waar je tijd kunt besparen met automatiseren. Bekijk onderstaande tips eens en wie weet zit er iets bij om jouw bedrijf een stuk efficiënter te laten werken!
- Maak een koppeling met social media, zodat bepaalde posts en berichten op periodieke tijden gepost kunnen worden.
- Automatiseer administratieve taken, zoals het automatisch bijhouden van uren
- Data gestuurde taken, zoals het sturen van herinneringen voor meetings of betalingen van facturen
- Een automatische bevestiging en andere vormen van e-mailmarketing
- Een afsprakenplanner voor het inplannen van klantafspraken via een koppeling aan je agenda.