Er zijn verschillende eigenschappen die een SEO specialist dient te hebben. We lichtten hieronder de eigenschappen toe die het meest overeenkomen met een SEO expert.
1. Gevoel voor content
Een SEO specialist hoeft geen goede tekstschrijver te zijn en andersom ook niet. Wel is content een belangrijk onderdeel van SEO en moet een SEO specialist wel het nodige weten van content en ook wel een redelijke tekst kunnen schrijven die goed gaat ranken.
Voldoet de content aan de voorwaarden die door zoekmachines worden gesteld en is het voor de lezer ook goed te begrijpen? Als de expert dit niet kan beantwoorden, wordt het lastig jouw vindbaarheid te maximaliseren.
2. Analytisch
Door de vele data die je moet verwerken, vergelijken van concurrenten en analyseren van de huidige situatie en mogelijkheden moet je goed kunnen analyseren. Daarnaast moet je dit ook leuk en uitdagend vinden om er voldoening uit te halen, een groot gedeelte van zoekmachineoptimalisatie bestaat hier namelijk uit.
3. Resultaatgericht
Of je nu voor een bureau of een inhouse SEO specialist bent, altijd moet je streven voor het beste resultaat van jouw campagnes en zoekwoorden. Hier moet je uitdaging in zien en telkens opnieuw nieuwe dingen proberen die de resultaten verder zullen verbeteren.
Een kaarsrechte lijn qua bezoekers en conversies en de directe weg naar succes is er met SEO eigenlijk nooit. Of je nu je SEO uitbesteed aan het beste bureau van Nederland, nog zullen de resultaten soms tegenvallen omdat er externe factoren een rol spelen. Komt er een nieuwe update vanuit Google? Heeft een concurrenten ineens wel heel veel inkomende backlinks gerealiseerd en hebben zij daar kortstondig succes mee. Veel is mogelijk en het maakt je wellicht onzeker.
4. Geduldig zijn
Zoals wellicht bekend, kun je niet verwachten dat je met SEO direct in de eerste weken bovenaan in de zoekmachines staat. Je zult veel zaken aan moeten passen, optimaliseren en uitbouwen voordat de resultaten zichtbaar zijn.
5. Testen en experimenteren
Of je er nu voor kiest om je SEO zelf te doen of ervoor kiest om een SEO bureau in te schakelen, geduld is een belangrijk onderdeel. Bedenk vooraf waar je wilt staan over 6 maanden en over een jaar en probeer daar naar toe te werken. Maak een uitdagende planning, maar zorg wel dat deze realistisch genoeg is om te behalen. Ga experimenteren en dingen uitproberen om groei verder te vergroten en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Een SEO specialist is soms een halve developer en er wordt vaak verwacht dat hij van alle facetten wel de kennis heeft, maar er is een groot verschil tussen SEO specialisten. Waar de één meer thuis is in de content en de on-page taken heeft een ander weer meer gevoel bij techniek en linkbuilding. Een mix van deze onderdelen kan zeer goed zijn, maar een specialist op een specifiek onderdeel kan je soms echt verder helpen in je SEO optimalisatie.