Financieel

Hoe je goed kunt investeren in communicatievormen

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan over hoe je klanten het snelste kunt laten terugbetalen. Is een financiële beloning er tegenover zetten slim? Of gaat het om de manier van communiceren? Ooit over vormgeving van tekst nagedacht? Het investeren in de juiste software kan lonen.

 

Helpt belonen?

Klanten belonen met een nieuwe gadget, met een korting of een service aan te bieden met een gereduceerd tarief: hoe zorg je er nou voor dat cliënten snel betalen en niet afwijken van de betaaltermijnen? Uit onderzoek blijkt dat belonen niet zozeer een groot verschil maakt. Herinneringen versturen zijn net zo effectief.

 

 

Herinneren

Digitale betalingsherinneringen maken dus het verschil als het gaat om credit management. Er kunnen verschillende studies en onderzoeken losgelaten worden op de vraag hoe vaak je een herinnering moet sturen? Wanneer is de frequentie echt effectief? Of gaat het toch om de kwaliteit van de herinnering?
Ga met je tijd mee
De kwaliteit van de herinnering telt. Het is handig om te bekijken hoe jouw klanten het liefst communiceren. Is dat via briefpost? Of ontvangen ze toch liever een e-mail? Waar lezen ze vaak overheen en via welk platform vindt het meeste communicatieverkeer plaats? Bedenk vervolgens ook waar je als bedrijf het beste in kunt investeren en wat een duurzame manier van communiceren is.

 

 

Kosten en baten

Het kan lonen om in de juiste software te investeren en bijvoorbeeld standaard een sms te sturen naar de klant. Wellicht dat het versturen van appjes bij sommige bedrijven en instanties beter aanslaat. Korte berichten worden in het algemeen beter gelezen dan lange e-mails en brieven.

 

 

Efficiënt opstellen van de tekst

Een berichtje via sms of whatsapp is daarom het liefst zo kort mogelijk. Het gebruik van korte zinnen waarbij de lezer gelijk ziet wat de bedoeling is, is daarom aan te raden. Een specialist in tekst kan hier het beste een oordeel over vellen en de tekst vormgeven en schrijven. De tekst moet immers voor iedereen te begrijpen zijn.

 

 

Vormgeving

Als de tekst eenmaal geschreven is, kan het de moeite waard zijn om over de vormgeving na te denken. Cursiveer je de datum waarop het bedrag overgemaakt moet zijn? Of schrijf je het toch liever dikgedrukt op? De lezer moet binnen één seconde kunnen opmaken wat de bedoeling is. Het dikdrukken van belangrijke informatie is een handig middel dat voor elkaar te krijgen.